Taste and good taste in the musical culture of Buenos Aires (1820-1828)

Authors

  • Guillermina Guillamon CONICET- IEH / UNTREF

Keywords:

Musical culture, Taste, Good taste, Opera, Buenos Aires

Abstract

The aim of this paper is to analyze the configuration process of musical culture in Buenos Aires during the period 1820-1828. This involves inquiring about the convergences and separations of musical culture in relation to the political program of rivadavianismo as well as the influence of the enlightenment and experience of lyric program during that period. To understand this process, the work is organized into two sections. In the first, we analyze the process of transformation of the musical taste and the consolidation of the operatic genre. In a second instance, we inquire the relationship between propaganda, music criticism
and discourse configuration of a normative standard of taste.
The approach we propose in this paper discusses the idea that historiography as musicology constructed of musical activities: leisure practices or composition and performance are reduced to written music. Rather, it seeks to show that the Buenos Aires musical culture was a complex artistic sphere in which converged different aesthetic and political interests.

References

Aliata, Fernando, La ciudad regular. Arquitectura, programas e instituciones en el Buenos Aires posrevolucionario, 1821-1835, Buenos Aires, UNQ/Prometeo, 2006.

Allier, Roger, ¿Qué es esto de la ópera? Introducción al mundo de la lírica, Barcelona, Robinbook, 2008.

Barthes, Roland, Lo obvio y lo obtuso. Imágenes gestos, voces, Barcelona, Paidós, 1986.

Benzecry, Claudio, El fanático de la ópera. Etnografía de una obsesión, Buenos Aires, Siglo XXI, 2012.

Bosch, Mariano, Historia de la ópera en Buenos Aires: Origen del canto i la música. Las primeras compañías i los primeros cantantes, Buenos Aires, El Comercio, 1905.

Bourdieu, Pierre, La distinción, Madrid, Taurus, 2012.

Bruno, Paula (dir.), Sociabilidades y vida cultural. Buenos Aires, 1860-1910, Bernal, UNQ, 2014.

Buch, Esteban, O juremos con gloria morir. Historia de una épica de Estado, Buenos Aires, Sudamericana, 1994.

Carredaño, Consuelo y Victoria Eli (eds.), Historia de la música en España e Hispanoamérica. La música en Hispanoamérica en el siglo XIX, Madrid, Fondo de Cultura Económica, 2010, vol. VI.

Cruces, Francisco, “Niveles de coherencia musical. La aportación de la música a la construcción de mundos”, Revista Transcultural de música, 2002, vol. 1, N° 6.

Freire López, Ana María, El teatro español entre la ilustración y el romanticismo. Madrid durante la guerra de la Independencia, Madrid, Iberoamericana, 2009.

Gallo, Klaus, “Un escenario para la feliz experiencia. Teatro, política y vida pública en Buenos Aires. 1820-1827”, Graciela Batticuore, Klaus Gallo y J. Myers (comps.), Resonancias románticas: ensayos sobre historia de la cultura argentina, 1820-1890, Buenos Aires, Eudeba, 2005.

Gesualdo, Vicente, Historia de la Música en la Argentina, Buenos Aires, Beta, 1966, vol. I.

González, Juan Pablo, Pensar la música desde América Latina, Buenos Aires, Gourmet, 2013.

Helmut, Jacobs, Belleza y buen gusto. La teoría de las artes en la literatura española del siglo XVIII, Madrid, Iberoamericana, 2010.

Hernández Salgar, Oscar, “La semiótica musical como herramienta para el estudio social de la música”, Cuadernos de música, artes visuales y artes escénicas, vol. 7, Nº 1, 2012, pp. 39-77.

Hontilla, Ana, El gusto de la razón. Debates de arte y moral en el siglo xviii español, Madrid, Iberoamericana, 2010.

Molina, Eugenia, “De recurso de pedagogía cívica a instrumento de disciplinamiento social: el espectáculo teatral en el programa reformista de la elite dirigente rioplatense (1810-1825)”, Prismas. Revista de historia intelectual, Bernal, UNQ, 2004, N° 8, pp. 33-58.

Myers, Jorge, “Las paradojas de la opinión. El discurso político rivadaviano y sus dos polos: el ‘gobierno de las luces’ y ‘la opinión pública, reina del mundo’”, en Hilda Sabato y Alberto R. Lettieri (comps.), La vida política en la Argentina del siglo XIX: armas, votos y voces, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2003, pp. 75-95.

Pagden, Anthony, La ilustración y sus enemigos. Dos ensayos sobre los orígenes de la modernidad, Barcelona, Península, 2002.

Pelletieri, Osvaldo (comp.), Historia del teatro en Buenos Aires. El período de la constitución (1770-1884), Buenos Aires, Galerna, 2005.

Plesch, Melanie y Gerardo Huseby, “La música desde el período colonial hasta fines del siglo xix”, en José Emilio Burucúa (comp.), Nueva historia argentina. Arte, sociedad y política, Buenos Aires, Sudamericana, 1999, pp. 65-110.

Seigbel, Beatriz, Historia del teatro argentino. Desde los rituales hasta 1920, Buenos Aires, Corregidor, 2006.

Tia DeNora, “La música en acción: constitución del género en la escena concertística de Viena, 1790-1810”, en Claudio Benzecry, Hacia una nueva sociología cultural. Mapas, dramas, actos y prácticas, Bernal, UNQ, 2012, pp. 187-213.

Trenti Rocamora, José Luis, El Teatro en la América Colonial, Buenos Aires, Huarpes, 1947.

Weber, William, La gran transformación en el gusto musical. La programación de conciertos de Haydn a Bach, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2011.

Wilde, José Antonio, Buenos Aires desde setenta años atrás, Buenos Aires, Eudeba, 1966.

Published

2017-06-01

How to Cite

Guillamon, G. . (2017). Taste and good taste in the musical culture of Buenos Aires (1820-1828). Prismas - Revista De Historia Intelectual, 21(1), 33–51. Retrieved from https://prismas.unq.edu.ar/OJS/index.php/Prismas/article/view/Guillamon_prismas21