Entretelones de una "estética operatoria" Luis Juan Guerrero y Walter Benjamin

Authors

  • Luis Ignacio García español

Keywords:

Luis Juan Guerrero, Walter Benjamin, Frankfurt School, Aesthetics, Reception

Abstract

This essay deals with the aesthetic-philosophical work of the Argentinean Luis Juan Guerrero (1899-1957), through a consideration of its early and fruitful reception of some central aspects of Walter Benjamin's work. It is shown that this perspective allows a privileged access to Guerrero's work, at the same time that it makes more complex the image of the "anti-positivistic" intellectual generation in Argentina. Guerrero's forgotten work includes principally contributions on ethics, psychology and aesthetics. This essay will pay attention only to his most important work, maybe the most ambitious aesthetic work ever written in Argentina: Operatory Aesthetics in its Three Directions. This aesthetic summa, although it expresses the typical features of an intellectual generation marked by German interwar culture and the concerns on the "culture crisis", it also inscribes a benjaminian anomaly, a political-materialistic inflection, that questions the frequent opinion that the "culture crisis" in those years diagnosed always showed "spiritualist" answers.

References

Guillermo David, Carlos Astrada. La filosofía argentina, Buenos Aires, El Cielo por Asalto, 2004.
Ricardo Ibarlucía, Buenos Aires, Las cuarenta / Biblioteca Nacional de la República Argentina, Colección Pampa Aru 4, 2008, 552 páginas.
Martín Traine, "Los vínculos del 'Instituto de Investigaciones Sociales' de Frankfort con la Universidad de Buenos Aires en los años '30", en Cuadernos de Filosofía, No. 40, abril de 1994.
H. R. Eisenbach, "Millonario, agitador y doctorante. Los años juveniles de Félix Weil (1919) en Tubinga", y M. Traine, "El enigma de Félix: Argentina" (versión modificada de M. Traine, "Die sehnsucht nach dem ganz Anderen", op. cit., cap. 2.3.: "Lix' Riddle: Argentinien"), ambos en el dossier "Los orígenes argentinos de la escuela de Francfort", en la revista Espacios de crítica y producción, publicación de la Facultad de Filosofía y Letras, uba, respectivamente en los números 15 (diciembre de 1994-marzo de 1995) y 16 (julio-agosto de 1995).
Max Horkheimer, Carta del 08.09.1936 a L. J. Guerrero, Max-Horkheimer-Archiv, vi 30, p. 179 (citado en M. Traine, "Die Sehnsucht nach dem ganz Anderen", op. cit., pp. 99-100).
Guillermo David, Carlos Astrada. La filosofía argentina, op. cit., p. 48.
Graciela Wamba Gaviña, "La recepción de Walter Benjamin en la Argentina", en VV.AA., Sobre Walter Benjamin. Vanguardias, historia, estética y literatura. Una visión latinoamericana, Buenos Aires, Alianza/Goethe-Institut, 1993, p. 202.
Graciela Wamba Gaviña, "La recepción de Walter Benjamin en la Argentina", op. cit., p. 208.
W. Benjamin, Gesammelte Schriften, i, 2. Teil, Hrsg. von R. Tiedeman und H. Schweppenhäuser, Frankfurt a. M., Suhrkamp, 1974, pp. 709-739
L. J. Guerrero, "Torso de la vida estética actual", en Actas del Primer Congreso Nacional de Filosofía, ed. al cuidado de L. J. Guerrero, Mendoza, 1949.
W. Benjamin, Schriften, ed. de W. Theodor y G. Adorno, Frankfurt a/M, 1955. Hoy disponible en gs i-2, 471-508.E
J.-M. Schaeffer, "La teoría especulativa del arte", trad. de Ricardo Ibarlucía, mimeo.
J.-M. Schaeffer, El arte de la edad moderna. La estética y la filosofía del arte desde el siglo xviii hasta nuestros días, Caracas, Monte Ávila, 1999.
Véase M. Heidegger, "El origen de la obra de arte", en Caminos de bosque, Madrid, Alianza, 1998.
H. R. Jauss, "El lector como instancia de una nueva historia de la literatura", en J. A. Mayoral (comp.), Estética de la recepción, Madrid, Arco/Libros, 1987, pp. 84-85.
E. Albizu, Verdades del Arte, Buenos Aires, Jorge Baudino Ediciones, 2000.
M. Heidegger, "El origen de la obra de arte", en Caminos de bosque, op. cit., pp. 28, 41, etc. Sobre la "esencia", véase la pregunta por la "esencia esencial" en p. 36.
L. J. Guerrero, "Torso de la vida estética actual", op. cit., pp. 1473-1474.

Published

2009-06-01

How to Cite

García, L. I. (2009). Entretelones de una "estética operatoria" Luis Juan Guerrero y Walter Benjamin. Prismas - Revista De Historia Intelectual, 13(1), 89–114. Retrieved from https://prismas.unq.edu.ar/OJS/index.php/Prismas/article/view/Gracia_prismas13