Tres miradas sobre paisaje, identidad regional y cultura folclórica en Santiago del Estero
Keywords:
Santiago del Estero, Folklore, Ricardo Rojas, Bernardo Canal Freijóo, Orestes Di LulloAbstract
This article explores the relationship between landscape, identity and popular culture of Santiago del Estero in the works of Ricardo Rojas, Bernardo Canal Feijóo and Orestes Di Lullo. In my opinion, Di Lullo and Canal Feijóo revisited El país de la selva (1907) in some of their works, especially in those written in the 30's and 40's. Three issues are analyzed here. The first one is the search for the origins of folk local culture in the colonial period. Because of the low impact of European immigration in the province, the three authors focused on the Spanish conquest and the subsequent biological and cultural mixing as the starting point for a local culture they regarded as still strong and original. The second one is the identifi cation between landscape and folk culture. Di Lullo and Canal shared with Rojas the idea that popular imagination came from the wild landscape and so did the sensitivity of peasants. Consequently, the destruction of the woods could only lead to that of folklore. Thirdly, folklore was made into an identity seal in the province. As Rojas had done before, Canal and Di Lullo tracked the indigenous, Hispanic and mestizo components in the folk culture of Santiago and interpreted that ancestral heritage in the light of their personal readings of local history.
References
Bernardo Canal Feijóo, Burla, credo y culpa en la creación anónima, Buenos Aires, Nova, 1948, p. 38.
Ricardo Rojas, Blasón de plata, Buenos Aires, Losada, 1946 [1910], p. 135.
Ricardo Rojas, Eurindia, Buenos Aires, Losada, 1951 [1922], p. 21.
Miguel Dalmaroni, "El arte de los indoctos y el Estado educador: Lugones y Rojas ante el Martín Fierro", en Una república de las letras. Lugones, Rojas, Payró, Buenos Aires, Beatriz Viterbo, 2006, pp. 79-105.
Graciela Montaldo, "Estudio preliminar", en Ricardo Rojas, El país de la selva, Buenos Aires, Taurus, 2001, pp. 9-51.
Ricardo Rojas, El país de la selva, Buenos Aires, Hachette, 1956 [1907], p. 66.
Gilberto Freyre, Fernando Ortiz y Ezequiel Martínez Estrada", en Gloria Chicote y Miguel Dalmaroni (eds.), El vendaval de lo nuevo. Literatura y cultura en la Argentina moderna entre España y América Latina (1880-1930), Buenos Aires, Beatriz Viterbo, 2007, pp. 265-296.
Juan Pedro Ramos, "Instrucciones a los maestros para el mejor cumplimiento de la resolución adoptada por el Honorable Consejo sobre folklore argentino", El monitor de la educación común, t. 78: 580, 1921, p. 15.
Patricia Arenas, "La antropología en la Argentina a fines del siglo XIX y principios del XX", en RUNA, XIX, 1989-1990, pp. 147-160.
Martha Blache, "Folklore y nacionalismo en la Argentina: su vinculación de origen y su desvinculación actual", Revista de investigaciones folclóricas, 6, 1991, pp. 56-86.
Miguel A. García y Gloria B. Chicote, en Voces de tinta. Estudio preliminar y antología comentada de Folklore Argentino (1905) de Robert Lehmann Nitsche, La Plata, Edulp, 2008.
Sergio Visacovksy y Rosana Guber (comps.), Historia y estilos de trabajo de campo en Argentina, Buenos Aires, Antropofagia, 2002, pp. 9-29.
Oscar Chamosa, "Indigenous or Criollo: The Myth of White Argentina in Tucumán's Calchaquí Valley", Hispanic American Historical Review, 88:1, 2007, pp. 71-106.
Pablo Perazzi, Hermenéutica de la barbarie. Una historia de la antropología en Buenos Aires, 1935-1996, Buenos Aires, Sociedad Argentina de Antropología, 2003.
Sergio Visacovksy y Rosana Guber (comps.), Historia y estilos de trabajo de campo en Argentina, Buenos Aires, Antropofagia, 2002, pp. 9-29.
Oscar Chamosa, "Indigenous or Criollo: The Myth of White Argentina in Tucumán's Calchaquí Valley", Hispanic American Historical Review, 88:1, 2007, pp. 71-106.
Pablo Perazzi, Hermenéutica de la barbarie. Una historia de la antropología en Buenos Aires, 1935-1996, Buenos Aires, Sociedad Argentina de Antropología, 2003.
Juan Alfonso Carrizo, Historia del folclore argentino, Buenos Aires, Ministerio de Educación, Instituto Nacional de la Tradición, 1953.
Adrián Gorelik, "Mapas de identidad. La imaginación territorial en el ensayo de interpretación nacional: de Ezequiel Martínez Estrada a Bernardo Canal Feijóo", Prismas 5, 2001, pp. 283-312.
Ana Teresa Martínez, "¿Un campo intelectual en Santiago?", en Martínez, Taboada y Auat, Los hermanos..., op. cit., pp. 23-92, cita en p. 39.
Beatriz Ocampo, La Nación Interior. Canal Feijóo, Di Lullo y los Hermanos Wagner. El discurso culturalista de estos intelectuales en la provincia de Santiago del Estero, Buenos Aires, Antropofagia, 2005.
Jorge Pantaleón, Una nación a medida. Creencia económica y estadística en la Argentina (1918-1952), Buenos Aires, Al margen-IDES, 2009, pp. 169-209.
María Mercedes Tenti,"La planificación regional en el Primer Congreso de Planificación Integral del Noroeste Argentino (PINOA)", XI Congreso Nacional y Regional de Historia Argentina, Córdoba, 2001.
Juan Carlos Dávalos, Los valles de Cachi y Molinos, Buenos Aires, La Facultad, 1937, pp. 70-71.
Juan Alfonso Carrizo, Cancionero popular de La Rioja, Buenos Aires, 1942, t. I, p. 17.
Orestes Di Lullo, Cuatro siglos de historia, Tucumán, Universidad Nacional de Tucumán, 1953, p. 14.
El bosque sin leyenda. Ensayo económico social, Santiago del Estero, Universidad Católica de Santiago del Estero, 1999 [1937], p. 62.
Orestes Di Lullo, La razón del folclore, Santiago del Estero, 1983, p. 29.
"Leer a Canal Feijóo", en Bernardo Canal Feijóo, Ensayos sobre cultura y territorio. Bernal, Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes, 2010, en prensa.
Bernardo Canal Feijóo, "Sobre la otra dimensión nacional", Sur, Nº 263, 1960, pp. 7-15.
Bernardo Canal Feijóo, Burla, credo y culpa en la creación anónima, Buenos Aires, Nova, 1951, p. 244.
Bernardo Canal Feijóo, Pasión y muerte de Silverio Leguizamón, Buenos Aires, 1937.
Bernardo Canal Feijóo, Ensayo sobre la producción popular artística en Santiago del Estero, Buenos Aires, 1937, p. 38.
Juan Alfonso Carrizo, Historia del folklore argentino, Buenos Aires, Ministerio de Educación, Instituto Nacional de la Tradición, 1953, p. 141.
Orestes di Lullo, El folclore en Santiago del Estero. Medicina y alimentación, Santiago del Estero, 1944, p. 27.
Bernardo Canal Feijóo, De la estructura mediterránea argentina, Buenos Aires, 1948, p. 31.
Orestes Di Lullo, La alimentación popular de Santiago del Estero, Santiago del Estero, El Liberal, 1935, p. 72.
Hebe Vessuri, "Brujas y estudiantes de magia en una comunidad rural", Revista Latinoamericana de Sociología, 70:3, Buenos Aires, 1970, pp. 443-458.
José Luis Grosso, Indios muertos, Negros invisibles. Hegemonía, identidad y añoranza, Córdoba, Brujas, 2008.
Orestes Di Lullo, "Biografía esquemática del pueblo santiagueño a través de su folklore", en Anales del Instituto Popular de Conferencias, vigésimosexto ciclo, 1940, t. XXVI, Buenos Aires, 1941, pp. 306-320.